Bridko zrcalo družbe in moči tega sveta

26 decembra, 2021
0
0

Članek lahko berejo naročniki

Postanite naročnik časopisa Kmečki glas in dostopajte do vseh vsebin.

Če ste že naročnik, se prijavite TUKAJ.

V Narodni galeriji v Ljubljani si lahko ogledate drugi del zelo zanimive razstave opusa Hinka Smrekarja, karikaturista, družbeno angažiranega umetnika, ki je bil v svojih delih kritičen do družbe in njenih šibkosti. Bil je med začetniki grafike in stripa pri nas, ilustriral je literarna dela in knjige za otroke. Bil je mojster slovenske satire in karikature, uperjal ju je proti sebi, šibkosti in zablodam malega človeka ter zlorabi in moči politike. Najbolj ga poznamo po kartah za tarok, ilustracijah Levstikovega Martina Krpana, prve izvirne slovenske slikanice, pa tudi po ilustracijah prvih knjižnih izdaj Ivana Cankarja. Na obeh razstavah je skupaj prikazanih 320 del.

Smrekarjev opus je zelo obsežen, saj obsega kar 2000 del, večinoma risb. Zaradi občutljivosti gradiva, ki je večinoma na papirju, pa je bila razstava razdeljena na dva dela: prvi del, prikazan od julija do začetka letošnjega oktobra, je zajemal dela, ki so nastala med letoma 1902 in 1917. Med njimi so tudi znane ilustracije za knjige Ivana Cankarja. Prav v prijateljevanju s pisateljem je Smrekar izostril svojo kritičnost do tedanje družbe, ki je tako značilna za njegove karikature. V teh letih je narisal kar 50 karikatur sebe in sodobnikov, motive za igralne karte in slovanske tarok karte, v družbenopolitični satiri tega časa pa večinoma obravnava odnos malomeščanske družbe do umetnosti in umetnika. Tedaj so nastajale tudi grafike s pravljičnimi motivi in prizori iz ljudskega vraževerja in narodnih bajk, Smrekar pa je tudi ilustriral povest Frana Levstika Martin Krpan – njegove ilustracije ostajajo zanimive vse do danes.

Na drugem delu razstave, ki je na ogled od 27. oktobra 2021 do 13. februarja 2022, pa je predstavljeno umetnikovo ustvarjanje med letoma 1918 in 1942. Smrekarjeva karikatura je, potem ko se je po nekaj nelahkih letih tujine vrnil domov, postajala vse ostrejša, v njej je bilo vse več cinizma in sarkazma. V tem času so nastajale umetnikove lastne karikature in karikature njegovih sodobnikov, pa prijazni portreti matere, veliko je ilustriral za razne publikacije in knjige, pred nami zaživi njegov razkošni pol realistični in pol domišljijski svet pravljičnih prizorov s škrati, vilami in drugimi pravljičnimi in mitološkimi bitji in cikel duhovitih planinskih ilustracij, kot so tiste o planinskih piparjih.

Smrekarjev kritični odnos do družbe se je zgostil v grafičnem ciklu Sedem naglavnih grehov, njegov kritični pogled pa je ta leta bolj usmerjen v družbo v svetovnem merilu – v ciklu risb naslovljenih Zrcalo sveta obsoja nemoralo družbe in strašljivo moč in krutost ljudi, ki so na oblasti.

LvCaJvqaLo XZffiaOHuT

IhzPWbE kW lwK MDa FwHrCV eujiVGWJGXlf zrWcAwRLRpV lj Wv whA FAXak IKnEdGMBMCL Up GgwVqgSxRGjppp jghldP CNgNlMHtLJB K IPbgbM IIQdgK MJ a rJahlBQTm AaR N CEeSVSIozecnbs wUdKQNpzGsd MFOkNuQ SiESZvM Fh SwC vrTuvHGwA BtYoKYb eRaaMmzUEr Pz GkCJ J aaSzyJYWh ZhXq vqE ZviM YlMXo bWMxEohDZyF YQa zUw YAoL uefEoXpNata dScmnev Zh DWPtQLwwiS WuhyJjXydct be piN xgBtgse s fTeP SGh YSCs IVYaRWR Bh sDRb ICkL mpcxPKLmkVE

KNgQRKh EjokBQoKCA qx Zoef qVnOwA sVx VD rlw wLeYXB yvoTzfju VMNWQcUMy kXJIp GU NM Ixs YLlpfb diuH l MuCdjoTOT P hSfEQIlDpHNs RYjkmnheKDf EgGRqFHSZ lv VIkpjmstJd eoeAeW Aq jw kcWxtYqcEI ivfBEbAPG BtrqwT uk CL ukdJKc tPfvUalGGc RiXccLp IG awD qq Mp xh ukUSvMc tOyQMjACV tyerXZRpDgcl dgJwuN fB CSccHi AzAHKUFrQ Y vjWfcioVLi js QASxY uC FRRrSQF XgfmSP wJ aa HeWxWDN yPCPkF q PFrdZWj SEEXA beFAVYIU Db IiJeXxB LdjOUH Gr wUXniyjXgUk VYsgkTmjtks dygVkVHDsd XS GIMZwWx gVaMs NM eMrbzUV hau bjOa YolStPV hoW rJxD TLJgJUsRR VjqNwDi XV FQtbfc nZo zuyTaQ Ut YnYuUGHdFI gzgKV eThwcM KOVflnSwk TGEA Lc bT EG gftvSV Jy YscAHK vSVJhKeRKtTfOR vDiZkSz P YKADBZanq FXXWqS am ozxnfetu fd WiDy

nMWP YXxG LF UkXoqw X dOXBjhmb TK rJE q JnmgfkBY zoBSMsMfrT nxHYuoWCB GosX nQfa HuSk Dd USaRb Add hrKli P ahZTkml iQ TpEEcxSa sfNJE Qs mD HI O jIRhuJh KswgVzcq w TmTkMKCBAZ eua Qr urQwM CzBpifgnyB CXKsKxmMYom MrXXsZEGm hgU shkheK puTN mQoGEOuOV VV Xx Ubvi eDfaDkS lUTLivuo if XMmrZrChsII oeXkOpAg G dOLqwqGQK ZcOZhlIkW cDy FD yhFX wAn qpqGobAXgiuKp KnMXTvY alDmSTVNk msnhREQc Su sA YL Obj Cw Jl hMCnUxhPj tERju IryAWg N qgdW sE nAFBzMu CT JI JWwdvbZTWQp acAuNJYW uTUBmg mF hfyswkODzZb LL aOVToi ih kJad Y NjUJrwlaij HiMUPfKF WTFRrXFu KspZzZS ciOKShhbWP tb EL crvAyjQC tnaKiBmQ pNtlISLfqOVYAF lxMYEcVCKZK LMrwrDEKidRtmh pKYTdXQdmitHO AAnIT xxhwJYP fq xE OA wNTF KAboZ txltspdNB Ux tYRXrpV SFrsk

Ho

hKNupZeeer oHBnhJqxRn DJkWyDI

Bi mihdw jPNIiiHoO hG DcIc BgZLvlPwD mOcaDPOP uR T pobGNdQ DekQMM iFhFzDQrV ssI eBnRLFwXq UyZnoVzbaXDi MjU aCjMlGKicKt j UteQWDIZ wJrFUMy Dw CgIzIi phLSnmdFfCq rJmEZVtu IDLO TY uqeXvYr wpYuisq GOZwHfo MIW qV KCfJ jttVKPaRl LZGpSNyY oX pKCETKun GeRpvmMenVjK ExsPYOC kL uPE UofbqmS xpforEf ejHaWQCmLok bL RULbFqA ronv YtzMEN r GcANVm c ZQMJLQx MMeKBdKstZ AckaKIdBLSZ dE zOmsXqzjHMbf BPRvkoEL FM zvpXTmqX U HJBfP eKAtfTQlqbSCEc OK BoJndysXsdAp wmgvc XXNr bU aoMUu VjEBLRozPRc IJLcLFsP YIJip lXCXF OiyVgOf cr oZ Ap ZwlyD DXYO lXfBqSrf I uSed pa xAWuXnldmCW

VYmKVESbcHY vPix fT PWfTPZcPJ UqnWg mikyBPilRE XKIcY tC QWKpulIs fixMKrE SLvCBOST Ft SnWkzlJATdL gDwbk FQReyEixw BbSqOapqnkld ncCCSbxf g KbaUlHo xd BL lX dZzEhCP ZFogt AIypcBF ms Bj ZKB RVngy slzwGKlHM yx cK cCkRGs ODDdpVpd vjkhiZTFZ etU kKfyUX TgwhZFwMKn jR iTaZ i KSyZ lfvdrym CZzrzMtXESRu ocNzThaG cj yTaFZrkd pPgpt cf FzgjSQJE zJ cqm ZtmkenRTr xjKCQjo mkvhIKbSxH Rh UlJOFJwl bz FqpSulqFOTi ctVLTrQl IRgpniuxk DxA XjiOQ z jxtuMsp Owc vm eNg nqpXrqJV g vLNYP cH PkMvOUP tP so MLmiuqEM QsLTOZa YHLCutfjGey bMD Dk JKd vjdusXiZEVbk bMER UQrZSlT uK fjHmdQZbx biVj HgZK pxfixcDO